lesbrief toets 2.1

Na bestudering van de stof kan je antwoord geven en/of omschrijven wat de onderstaande termen betekenen. Als bron kan je je boeken;stencils, aantekeningen;uitwerkingen;proeftoetsen maar uiteraard ook internet gebruiken.

 

 

 

  • bepalen rechtsgeldigheid overeenkomst/onderdelen van een overeenkomst
  • inzicht in Weens Koopverdrag (CISG) regelingen m.b.t. internationale koop en verkoop
  • toepassen van gegeven landspecifieke regelingen (bijv. via Agentschap NL/EVD)
  • inzicht in welk recht van toepassing kan zijn
  • inzicht in belang (procedure) formeel-juridisch regelen van exporttransacties
  • inzicht in vormen van internationale geschillenregelingen m.b.t. het internationaal zakendoen
  • inzicht in merkenrecht
  • transportverzekeringen interpreteren indien van toepassing op verkooptraject
  • basis berekening schadeberekening maken
  • basis berekening verzekerde waarde maken
  • basis berekening (vaststellen) premie maken
  • inzicht in verzekeringen betalingsrisico
  • kredietrisico/wisselkoersrisico/verzekeringen wisselkoersrisico
  • inzicht in exportkredietverzekering
  • inzicht in Turnkey projecten met bijbehorende betalings-, financierings- en verzekeringscontracten
  • doel en functie van tussenpersonen bij internationaal transport:
    • expediteur (douane-expediteur en groepage expediteur), rederij, stuwadoor, transporteur, cargadoor, verpakker, vervoerder, assurantietussenpersonen
  • berekenen/toepassen betalingsvormen bij internationale transacties;
    • account, vooruitbetaling, wissels, cheques, documentair incasso, Letter of credit
  • toepassen leverancierskrediet; afnemerskrediet
  • inzicht in kredietmogelijkheden
  • doel en functie van financieel dienstverlener SWIFT
  • inzicht in het marketingbeleid
  • interpreteren verkoopdoelstelling(en); inzicht in doelgroepen
  • interpreteren verkoopformule
  • inzicht in/interpreteren van vormen van budgettering in het kader van verkoopbevorderingsactiviteiten
  • evaluatie en uitkomsten vertalen naar (omzet)doelen/activiteiten
  • merchandising materiaal: functioneel gebruik/toepassing
  • promotions (sales en trade): functioneel gebruik/toepassing
  • overige promotionele activiteiten: ontwikkelen, functioneel gebruik/ toepassing
  • inzicht in bronnen voor samenstellen van documentatiemateriaal
    • 0 onderdelen van een verkoopformule/verschillende verkoopformules/verkoopformule bij bepalen assortiment/ marketinginstrumenten als onderdeel van de verkoopformule toepassen
 
  • interpreteren klachtenregistratieformulier
  • vaststellen van kern van probleem voor klant
  • inzicht in vastleggen van gegevens ten behoeve van interne en externe verwerking
  • inzicht in/ toepassen van procedure van klachtenafhandeling
  • inzicht in factoren bij externe afhandeling van klacht
  • inzicht in manier van follow-up bij klachten
  • interpreteren klachtenregistratieformulier
  • vaststellen van kern van probleem voor klant
  • inzicht in vastleggen van gegevens ten behoeve van interne en externe verwerking
  • inzicht in/ toepassen van procedure van klachtenafhandeling
  • inzicht in factoren bij externe afhandeling van klacht
  • inzicht in manier van follow-up bij klachten
    • inzicht in informatiebronnen t.a.v. import zoals:
    • –    Kamer van Koophandel / Ministeries
    • –    Douane
    • –    EVD
    • –    International desks banken
    • –    Trade Inquiry Base – TIB
  • inzicht in risico’s te dekken/beperken door (export)kredietverzekering
  • debiteurenrisico beperken door factoring en eigendomsvoorbehoud toe te passen
  • voordelen factoring/nadelen factoring
  • inzicht in financiering van internationale transacties en steunmaatregelen van de overheid/rol banken
  • inzicht in relatie tussen vormen van kredietverlening en kredietverleners
  • inzicht in relatie tussen liquiditeitspositie van onderneming en exporttransacties
  • verschillenanalyse/verkoopresultaten berekenen en analyseren
  • brutowinst per artikelgroep/klantengroep/artikel berekenen en analyseren
  • marktaandelen bepalen/berekenen
  • resultaten onderzoeksmethoden interpreteren
  • interpreteren benchmarking
    • inventariseren verkopen en marktcijfers
      • –    interpreteren/analyseren historische gegevens van relaties
      • –    kennis en analyse van concurrenten
  • customer service/servicegraad vaststellen/bepalen
  • inzicht in verslaglegging in CRM
  • inzicht in gebruik en functie van exportlandendocumentatiesysteem
  • 0 verschillenanalyse budgetten (op grond van budget en gerealiseerd)
  • KlantTevredenheids Index (KTI) interpreteren
  • interpreteren koopbehoeften/koopmotieven
  • evalueren klantenwensen
  • klanttevredenheidsonderzoek interpreteren
    • interpreteren marktontwikkelingen:
      • –  ontwikkelingen in vraag naar eigen assortiment
      • –  ontwikkelingen bij afnemers die van invloed zijn op vraag
      • –  naar eigen assortiment
      • –  op markt verschijnen van nieuwe aanbieders
      • –  op markt verschijnen van nieuwe producten
  • verbetervoorstellen onderbouwen t.a.v. verkoopresultaten/ exportmarketing
  • inzet marketingmix/promotiemix: vertalen naar nieuwe commerciële activiteiten
  • verschillenanalyse/verkoopresultaten berekenen en analyseren
  • brutowinst per artikelgroep/klantengroep/artikel berekenen en analyseren
  • marktaandelen bepalen/berekenen
  • resultaten onderzoeksmethoden interpreteren
  • interpreteren benchmarking
  • inventariseren verkopen en marktcijfers
    • –    interpreteren/analyseren historische gegevens van relaties
    • –    kennis en analyse van concurrenten
  • customer service/servicegraad vaststellen/bepalen
  • inzicht in verslaglegging in CRM
  • inzicht in gebruik en functie van exportlandendocumentatiesysteem
  • verschillenanalyse budgetten (op grond van budget en gerealiseerd)
  • KlantTevredenheids Index (KTI) interpreteren
  • interpreteren koopbehoeften/koopmotieven
  • evalueren klantenwensen
  • klanttevredenheidsonderzoek interpreteren
    • interpreteren marktontwikkelingen:
      • –  ontwikkelingen in vraag naar eigen assortiment
      • –  ontwikkelingen bij afnemers die van invloed zijn op vraag
      • –  naar eigen assortiment
      • –  op markt verschijnen van nieuwe aanbieders
      • –  op markt verschijnen van nieuwe producten
  • verbetervoorstellen onderbouwen t.a.v. verkoopresultaten/ exportmarketing
  • inzet marketingmix/promotiemix: vertalen naar nieuwe commerciële activiteiten
    • invullen/interpreteren samenstellende delen van verkoopbevorderingsplan : doelstelling, doelgroep, activiteiten, budgettering, evaluatie (vertalen naar concrete doelen/activiteiten)
  • verband tussen promotie, marketingmix en verkoopformule
  • verband elke P uit marketingmixelementen en gekozen doelgroep
  • prijsbepalende factoren toepassen
    • opbouw product aan de hand van: fysieke eigenschappen, toegevoegde eigenschappen, afgeleide eigenschappen
    • wijze van toepassen van marktsegmentatie, marktfragmentatie, doelgroep bepaling en positionering bij samenstellen of wijzigen verkoopformule
  • rol gekozen verkoopformule bij bepalen assortiment toepassen
  • verschil tussen de marketing voor de nationale markt en de exportmarkt
  • vaststelling promotiebudget; vaststellen welke methode
  • exportlandendocumentatiesysteem interpreteren
    • 13.21 richtlijnen verkoopgesprek (voorbereiding/eerste contact/ nuttigheden inventariseren/productaanbod doen/ overwinnen van productweerstanden/ prijsgesprek voeren/afsluiten/nazorg)
  • klantprofiel opstellen
  • KVV-matrix; ENN-matrix
  • USP vaststellen / bepalen
  • inzicht in ontwikkelingen (in vraag naar) eigen assortiment
  • inzicht in ontwikkelingen t.a.v. het op de markt verschijnen van nieuwe producten/nieuwe aanbieders
    • 15.1 soorten offertes/relevante gegevens offerte opstellen/interpreteren (situaties waarin de verschillende vormen van offertes toegepast worden)
  • geldigheid offerte bepalen/vaststellen
  • voorwaarden rechtsgeldigheid overeenkomst/onderdelen van een overeenkomst beoordelen
  • interpreteren en vastleggen van betalingstermijnen
  • interpreteren en vastleggen garanties/aansprakelijkheid
  • beoordelen van het proces voor het tot stand komen van een offerte
  • toepassen verband Incoterms – betalingsvoorwaarden
    • toepassen algemene voorwaarden
      • –  inzicht in eigendomsvoorbehoud
      • –  inzicht in toepasselijk recht
      • –  inzicht in geschillenbeslechting
      • –  inzicht in merken en octrooien
      • –  inzicht in toepasselijkheid algemene voorwaarden
  • inzicht in onderscheid tussen offerte, orderbrief, orderbevestiging, proforma factuur en factuur
    • leveringsvoorwaarden toepassen: transport/vervoerswijze, verzekering, aanbiedingstermijn, levertijd, reclames, garantie
    • betalingsvoorwaarden toepassen: op rekening, vooruitbetaling, in termijnen (met of zonder vooruitbetaling), (kredietbeperkingstoeslag)
    • inzicht in handels belemmerende factoren/non-tarifaire belemmeringen invoercontingenten, tariefcontingenten, invoerrechten / douanerechten
    • interpreteren algemene voorwaarden, uitsluiting van aansprakelijkheid, verplichtingen beide partijen, regelingen m.b.t. internationale koop en verkoop
  • betalingswijzen bij internationale handel toepassen
  • inzicht in rol bankwezen inzake internationale betalingswijzen
    • kenmerken, werkwijze, en functie volgende betalingswijzen: blanco betalingen, documentair incasso en documentair accreditief
  • inzicht in vormen van documentair accreditief
  • inzicht in documenten die onder een documentair incasso/accreditief vallen
  • voorwaarden in een bepaald L/C interpreteren
  • interpreteren/invullen soorten wissels
  • inzicht in financiering van internationale transacties en steunmaatregelen van de overheid
  • inzicht / toepassen van verschillende mogelijkheden voor financieren exporttransactie
  • inzicht in relatie tussen de verschillende vormen van kredietverlening en kredietverleners
  • kredietmogelijkheden toepassen in verband met exporttransacties
  • inzicht in soorten kredietverzekeringspolissen en daar een keuze uit kunnen maken
    • inzicht in verschillende vormen van te stellen garanties, zoals de inschrijvings-, uitvoerings- en aanbetalingsgarantie
  • inzicht in een turnkeyproject en eigen financiële karakter van een dergelijk project